Kirkehistoriker anmelder Frygt ikke! (bind 2): “Man får det indtryk, at det lutherske syn er det eneste perspektiv, selv om det globalt set er et minoritetssynspunkt”

Oven på kritik af bind 1 af den dogmatiske lærebog “Frygt ikke!” fremstår bind 2 mere helstøbt, men også mere kedelig. Jeg savner, at den lægger mere op til diskussion, skriver Emil Saggau

Af Emil Bjørn Hilton Saggau, generalsekretær i Danske Kirkers Råd, dr.theol, ph.d. i kirkehistorie

I 2024 udgav Margrethe Kamille Birkler og Anders-Christian Jacobsen første bind af deres lærebog i dogmatik, Frygt ikke! (Forlaget Eksistens). Bogen vakte hurtigt stor debat i bl.a. Kristeligt Dagblad og trak endda ministeren i radioen for at afvise, at man kunne bede til en feminin Gud frem for en maskulin. Debatten blev skævvredet og kørt hårdt op, som om de to forfattere havde skabt en ”woke”-udgave af kristendommen – selvom de flere steder blot gengav velkendte pointer fra det dogmatiske fag, eksempelvis feministisk teologis diskussioner om Gudsbegrebet siden 1980’erne.

Denne baggrund og debat har lagt et særligt fundament for bind to af Frygt ikke!, som udkom i starten af 2025 på samme forlag. Det er tydeligt, at forfatterne har taget erfaringerne fra første bind til sig – ikke mindst med en langt grundigere korrekturlæsning og en mere poleret form. Bind to fremstår mere helstøbt, systematisk og klassisk lærebogsagtig – men måske også lidt mere kedelig. Hvor første bind rummede mange diskussioner og perspektiver, synes disse i høj grad at være nedtonet i bind to.

Det positive er, at bind to giver en mere traditionel indføring i centrale dogmatiske temaer, bl.a. om de sidste tider og om sakramenterne. Her lægges vægten på en teologihistorisk gennemgang fra kirkefædrene over skolastikken til lutheranismen og videre til nutidens protestantiske teologi. Fremstillingen er velformidlet og let at læse, men det er også tydeligt, at dele er skåret væk. Til gengæld giver denne tilgang et klart og overskueligt overblik, hvilket er velegnet til undervisning af lutherske præster.

Et par steder bevæger forfatterne sig ud på mere spændende grund, fx i drøftelserne af dåbens betydning og spørgsmålet om alles frelse. Her udfordres den klassiske protestantiske dogmatik en smule, dog uden at blive afvist. Det virker fornuftigt, fordi læseren dermed inviteres til selv at reflektere over sin egen position i disse spørgsmål.

Opbygningen af bind to efterlader dog også noget at ønske. Det er ikke en økumenisk dogmatik, da bogen kun i begrænset grad inddrager andre kirkesamfunds perspektiver, fx katolske, ortodokse eller baptistiske dåbssyn. En dansk læser kan nemt få det indtryk, at det lutherske syn er det primære og nærmest eneste perspektiv. Dette til trods for, at det globalt set er et minoritetssynspunkt – og heller ikke længere dominerer i Danmark, som sommerens dåbsdebat har illustreret.

Læseren klædes ikke helt på til den store verden og til eksempelvis at forstå, hvad ”troendes dåb” indebærer, når baptister og pinsekirker taler om dåben. Naturligvis er dåbssyn et enormt emne, som næsten kræver en bog for sig, men jeg vil mene, at et så centralt spørgsmål – det samme gælder nadveren – kunne have været belyst bredere. Fremtidens lutherske præster vil i stigende grad møde andre dåbs- og nadversyn, og derfor ville en grundlæggende introduktion have været nyttig.

Overordnet set er der stor forskel på bind 1 og bind 2. På sigt ville det give mening at gennemskrive dem og udgive dem samlet som ét værk – og måske supplere med en særskilt bog, hvor diskussioner, polemiske pointer og teologiske spændinger får mere plads. Det savner jeg i bind 2, som ender med at være meget lærebog og for lidt diskussionsoplæg.

Samlet set placerer de to bind sig lidt midt imellem at være en grundbog og en debatterende teologisk bog. Bind 1 var forfriskende og udfordrende, mens bind 2 fremstår mere poleret, klassisk og tydeligt som en opdateret lærebog for lutherske præster.

Margrethe Kamille Birkler og Anders-Christian Jacobsen, ”Frygt ikke! – Bind 2 – Indføring i kristen dogmatik” (Eksistensen, 2025, Hæftet, 270 sider).

Del dette indlæg:

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld Kirke for Alles nyhedsbrev