For at forstå politikken, må man forstå Kirks teologiske rødder.
Af Joel Halldorf, svensk professor i kirkehistorie, skribent og forfatter. Denne artikel er en del af serien om “kristen indflydelse”. Halldorf skriver jævnligt i svenske medier og skriver også på sin egen substack, Vit Rög (dansk: Hvid røg), som han begyndte i forbindelse med konklaven i foråret 2025. Artiklen er oversat af Simon Fuhrmann.
Den konservative debattør og influencer Charlie Kirk blev myrdet i en handling, der truer med at rive et allerede polariseret USA endnu mere fra hinanden. Kirk var en debattør, der ikke gemte sig bag sit tastatur, men opsøgte møder og samtaler.
I denne forstand praktiserede han, som Ezra Klein skriver, politik på den helt rigtige måde: ved at debattere med hvem som helst, der ville tale med ham. Det gjorde ham til et forbillede for mange, men også til et mål – ikke kun for kritik, skulle det vise sig, men også for en fej og frygtelig vold.
Kirk provokerede, både gennem sine holdninger og gennem sin måde at udtrykke sig på. Der findes mange diskussioner om hans politiske overbevisninger, men færre har lagt mærke til, hvordan de hænger sammen med Kirks kristne tro. Hvis man forstår Kirks teologiske rødder, bliver hans politik lettere at forstå.
Teologien blev vigtigere for Kirk med årene, og det var tydeligt, at han på et personligt plan tog troen alvorligt. Mange kristne har hyldet ham på sociale medier, og nogle kalder ham endda en “kristen martyr”. Men før man gør det, kan det være klogt at sætte sig ind i, hvad han faktisk stod for – både teologisk og politisk.
Her følger derfor en introduktion til Kirks kristendom – dels som en hjælp til at forstå, hvem han var, dels som et indblik i en form for kristendom, der får stadig større indflydelse på USA’s politik i dag.


Charlie Kirk blev født i Chicago i 1993 og voksede op i en kristen familie, der gik regelmæssigt i kirke. Forældrene satte ham i en evangelikal skole, og som 11-årig blev han selv “født på ny” (born again):
“I remember very vividly just raising my hand to be like, I want to sign up for that. I’m ready to make Jesus Christ the Chairman of the Board of my life.”
Men da han startede Turning Point USA i 2012 – han var da 18 år gammel – var der ikke mange spor af dette. Organisationen var i stedet præget af den ældre form for højrepolitik, som var mere libertariansk end konservativ: fri kapitalisme og en så lille stat som muligt.
I 2010’erne var Kirks politik udpræget sekulær. Han undgik kulturkrigsemner som abort og LGBTQ-spørgsmål. At bruge staten til at udbrede kristne værdier var han helt imod. “We do have a separation of church and state and we should support that,” sagde han i et interview. Så sent som i 2019 sagde Kirk i sin egen podcast:
“I’m very careful not to have my religious views and my faith inform my political decisions.”1

Charlie Kirk og pastor Rob McCoy
Omkring år 2020 ændrede dette sig. De præcise omstændigheder er uklare, men hans kontakt med pastoren Rob McCoy, der leder en megakirke i Californien, blev afgørende. I et interview fra 2021 fortalte Kirk, at McCoy havde sagt til ham:
“You’re a Christian, and I want to tell you that not only does the Bible say a lot about civil government, not only does the Bible say a lot about how we should interact with our leaders, but I think you should talk more publicly about that.”
McCoys idé om, at Bibelen skal forme politikken, udsprang af en teologi kaldet “The Seven Mountain Mandate”. Den voksede frem i 1970’erne – det årti, hvor USA’s hvide evangelikale kirker brød deres politiske isolation og gik ind i politik. Det mest kendte udtryk for dette var Jerry Falwells organisation “Moral Majority”, hvis mål var at bringe landet tilbage på den “rette kurs” gennem politisk indflydelse.
Men der var også andre initiativer, hvis betydning skulle vokse med tiden. I 1975 begyndte de evangelikale ledere Loren Cunningham (grundlægger af Youth With a Mission), Bill Bright (Campus Crusade for Christ) og Francis Schaeffer (L’Abri) at tale om, at Gud opfordrede kristne til at engagere sig i og forsøge at påvirke de syv samfundssfærer – eller “bjerge” – som de mente, samfundet hvilede på: familien, religionen, uddannelsen, medierne, kunsten og underholdningen, erhvervslivet og politikken.Velvilligt tolket kan det ses som et udtryk for øget kristent samfundsengagement – men snart blev det forbundet med de højkarismatiske grene af amerikansk vækkelseskristendom, og man talte mere og mere om, at kristne skulle “dominere” disse bjerge.
Han prædikede meget om “åndelig krigsførelse” og hævede temperaturen i 7 Mountain-bevægelsen ved at beskrive politik som en kamp mellem guddommelige og dæmoniske kræfter.

Peter Wagner – en nøglefigur i 7 Mountain-bevægelsen
En central figur blev C. Peter Wagner fra Fuller Seminary – i Sverige mest kendt for sine bøger om “church growth”. Han prædikede meget om “åndelig krigsførelse” og hævede temperaturen i 7 Mountain-bevægelsen ved at beskrive politik som en kamp mellem guddommelige og dæmoniske kræfter.
Her opstod, som jeg ser det, et ægteskab mellem reformert og karismatisk politisk teologi. I den reformerte tradition har der siden Jean Calvins været forsøg på at etablere en “gudsstat” i Genève i 1500-tallet. Der eksisterede en idé om, at kristendommen kan og bør forme hele samfundet – også dets institutioner (lovgivning, parlament, skole osv.). I den karismatiske bevægelse taler man derimod om vækkelse, åndelige gennembrud og “sejrende bøn”.Traditionelt har karismatikere og reformerte været dybt uenige – de reformerte er ofte cessationister og tror ikke på Åndens gaver – men her opstod en syntese. Wagner mente, at reformerte teologer som f.eks. Abraham Kuyper havde haft det rette mål – et kristent samfund – men “erred when he failed to consider the spiritual dimensions of social transformation”2.

Donald Trump og Lance Wallnau
Omkring år 2000 trådte den karismatiske og excentriske “profet” Lance Wallnau frem som leder i denne bevægelse, som ofte kaldes “New Apostolic Reformation”. Dens politiske teologi kaldes også “Dominion Theology”. Målet er, at USA skal styres af kristne og have Bibelen – forstået gennem deres egen fortolkning – som grundlag. Statsforskere betegner bevægelsen som “Christian nationalism”. I den findes også katolsk integralisme, som på lignende måde ønsker at integrere stat og kristendom – derfor passer katolikken JD Vance også ind her.
Wallnau udpegede allerede i 2016 Donald Trump som bevægelsens håb og frontfigur. Kirk blev som nævnt trukket ind i bevægelsen gennem McCoy i 2020 – blot et år efter, at han klart havde sagt, at han ikke ville “blande religion og politik”.
Forandringen gik hurtigt. Allerede samme år beskrev Kirk Trump med ordene:
“Finally, we have a president who understands the seven mountains of cultural influence.”
Wallnau kaldte til gengæld Kirk for “the face of Christian Nationalism”.
“In the last five years,” skriver akademikeren Matthew Boedy i en endnu ikke udgivet bog om Kirk, “Kirk has remade his national political organization to conquer the seven mountains. […] He has made Turning Point into the indispensable organization for the seven mountains movement.” (The-Seven-Mountains-Mandate_excerpt-WJK.pdf)

Kirks ideologi og teologi
Meget af Kirks politiske tankegang giver mening, hvis man har denne baggrund for øje. Ikke kun hans modstand mod abort og LGBTQ-rettigheder, men også hans mistillid til institutioner som universiteter og medier. Den skepsis hænger sammen med idéen om, at disse institutioner kontrolleres af destruktive kræfter – dæmoniske og/eller marxistiske – og derfor ikke kan stoles på, før de “bjerge” er erobret af kristne.
På samme måde udspringer Kirks skepsis over for islam og pluralisme af en forestilling om, at samfundet må være helt kristent for at fungere – den grundlæggende tanke i “Christian nationalism”. Kirk beskrev sig selv som kristen og nationalist, og sidste år sagde han:
“One of the reasons we’re living through a constitutional crisis is that we no longer have a Christian nation, but we have a Christian form of government, and they’re incompatible. You cannot have liberty if you do not have a Christian population.”
Det er værd at understrege, hvor mærkelig denne evangelikale bevægelse er set ud fra et klassisk frikirkeligt perspektiv. I denne tradition har adskillelsen mellem kirke og stat været en grundpille siden anabaptismen i 1500-tallet. Baptisters og andre frikirkeliges hovedkritik af katolske og lutherske statskirker var netop, at de brugte staten til at tvinge folk til tro – hvilket skabte en “kulturkristendom” med “navnekristne”, der gik i kirke, fordi de skulle.
Det er værd at understrege, hvor mærkelig denne evangelikale bevægelse er set ud fra et klassisk frikirkeligt perspektiv.
En ny, aggressiv stil
Kirk har hentet meget fra den karismatiske Seven Mountain-bevægelse, men han har også tilført bevægelsen noget nyt: en mere aggressiv, provokerende og tabu-brydende stil. Som journalisten og rabbinen Jay Michaelson skriver på sin Substack:
“Kirk was never your father’s Christian conservative; he was smart, savvy, and blunt. Like conservatives from Father Coughlin to Barry Goldwater to Rush Limbaugh, Kirk’s gift was to say the taboo thing about race, women, immigrants, or ‘woke’ culture.”
Det er vigtigt at forstå dette, når man ser på amerikansk religion og politik i dag. Der er sket et retorisk skifte i den religiøse højrefløj, som skyldes flere faktorer: at yderkanten (folk som Wallnau og Wagner) er blevet centrum, at der er sket et generationsskifte, og at “pæne” politikere som George W. Bush og John McCain er blevet afløst af Trump. Journalisten Jack Jenkins fra RNS beskriver forskellen således:
“It’s a more overtly combative style than that of the religious right of old. While Christian conservatives have long organized voting turnout machines, working behind the scenes to place evangelicals and their allies in key government positions, Kirk’s public threats are more in line with Trump-era conservative politics.”
Den aggressive stil udspringer af en forestilling om, at USA og Vesten befinder sig i en kamp – en åndelig krig, der udspiller sig på det politiske plan. Derfor er der ikke plads til svaghed.
Denne hårdhed kom til udtryk nu og da – for eksempel, da han argumenterede for tv-transmitterede henrettelser (“I would totally tune in to see some pedo get their head chopped off”). Som Michaelson konstaterer, er Kirks kristne teologi og hans barske retorik tæt forbundet:
“If we understand Christian Nationalism as a hyper-masculine, nationalist, militaristic revolt against empathy and ethics in the name of defending (white, Christian) America, then the contradictions in Kirk’s character begin to disappear.”
Når man ser på den type kristendom, Kirk blev formet af og selv prædikede, bliver det tydeligt, hvor nært den er forbundet med Donald Trump – både i indhold og form. Meget af denne tankegang gennemsyrer også Project 2025, den evangelikale og nationalistiske plan, som danner grundlag for Trumps administration.Seven Mountain-teologien og MAGA-politikken forstærker i øjeblikket hinanden og har sammen bygget en alliance, der former det amerikanske samfund i dybden. Kirk har været afgørende for denne syntese – ikke alene, men som dens mest strålende stjerne.
Artiklen og billeder er hentet med tilladelse fra Joel Halldorf og kommer fra Vit Rök, der er en substack om religion i vores tid og dens påvirkning på politik, kultur og samfund.
Henvisninger
TEMA: Kristen indflydelse?
Denne artikel er en del af serien om “kristen indflydelse”.
Efter Charlie Kirks tragiske død og de efterfølgende reaktioner er det blevet åbenbart, at der ligger en ny magt, som vi i stigende grad skal forholde os til: Kristne influencere. Mange i Danmark havde måske ikke hørt om Charlie Kirk før hans død, men ikke desto mindre var han en enormt kendt skikkelse – selvfølgelig i hjemlandet USA – men også i danske kirkelige sammenhænge, hvor han af overvejende konservative kristne blev hyldet som en forkæmper for demokrati, den frie samtale og konservative værdier.
Nu, hvor de største bølger har lagt sig, er det blevet tid til eftertanke. Hvilken magt repræsenterer kristne influencere som Kirk og andre? Er dansk kirkelighed ikke nok opmærksom på, hvordan religion og tro bruges til at forme offentlige samtaler, politik og holdninger? Ja, hvad kan vi lære af de stærke og ofte polemiske stemmer, der kommer fra steder som YouTube, TikTok og Instagram?




